Při technice batikování se ornament maluje voskem na bílé vajíčko – vzniká tzv. bednění a postupně se namáčí do jednotlivých barevných tónů při důsledném zachování posloupnosti barev – od oranžové, červené k černé. Závěrečná fáze spočívá v otopování, tedy stírání vosku z povrchu vajíčka, které je možné pouze opatrným nahříváním zabedněné kraslice nad plamenem kahanu.
Kód | Kód: K_VLC_04 |
---|---|
Jméno značky: | Vlčková Marie |
Kategorie: | Kraslice |
Mistr tradiční rukodělné výroby Zlínského kraje
Batikované kraslice
Uherský Ostroh
„Pocházím z Ostrožské Nové Vsi, kde se generace žen věnovaly zdobení kraslic od nepaměti. V malování kraslic jsem i já navázala na rodinnou tradici. Moje maminka se technice batikování kraslic věnovala přes třicet let, já sama své zkušenosti předávám dceři a vnučkám,“ popisuje, jak se k tradičnímu umění dostala, Marie Vlčková.
Marie Vlčková používá při zdobené dvě techniky, první je batikování neboli zdobení rezervážní technikou. Tyto kraslice bývají nazývány „novoveské kvítkované“ nebo také ,,halůzkové“. Jejich autorka o nich říká, že ty nejkrásnější se malovaly vždy v Ostrožské Nové Vsi a že inspirace pro ně pochází z rostlinné říše. Druhým typem jsou kraslice batikované kombinované s leptem. Představují ho „zelové“ kraslice, zdobené drobnokresebným ornamentem v podobě sítě kosočtverců v barvě žluté, oranžové a červené. Na rozdíl od batikovaných kraslic se na závěr práce namáčejí do šťávy z kysaného zelí, která nejtmavší, voskem nepokryté plochy, vyleptá doběla. „Kostelové“ kraslice jsou inspirované architektonickými detaily a symbolikou, které lze spatřit v kostelech.
VIDEO: